Zelfwaardering en trots

Zelfwaardering en trots

Het beruchte fenomeen: tentamenweek. Het zit eraan te komen. Elke opbouw naar een tentamenweek is een stuk slecht slapen en gestrest wakker worden voor mij. Bovendien, wanneer het dan voorbij is en ik heb een 6 in plaats van een 7 gehaald ben ik vooralsnog niet tevreden. Sinds kort heb ik besloten mijn mindset en insteek op te schudden, om het allemaal wat fijner voor mezelf te maken.

‘Een lage zelfwaardering’, dat is wat mij is verteld. Dat ervaar ik. Alles kan en moet altijd beter. Laatst begon ik mezelf af te vragen: waarom? Wat levert mij dit op? Stress en angst. Het accepteren van een resultaat is voor mij sinds jongs af aan al lastig geweest. Nu er veel van mij wordt gevraagd, gezien ik in mijn examenjaar zit, heb ik langzamerhand geleerd dat ik niet altijd 100% kan scoren, hoe graag ik het ook wil. Nu, wanneer ik een 6 terug krijg, denk ik: ‘wat goed, een voldoende!’. Wanneer ik een 5 terug krijg, denk ik: ‘jammer, maar ik heb mijn best gedaan!’. Sinds ik mijn gedachtes heb omgezet zijn tentamenweken een stuk minder stressvol. Ik weet dat ik het ga halen, of het nu met een 6 of een 8 is op mijn lijst. Zolang ik mijn best doe, heb ik het goed gedaan. Dat is wat telt.

Afgelopen tentamenweek heb ik één onvoldoende gehaald, en dit bleef in mijn hoofd spoken. Op een gegeven moment was ik er klaar mee en heb ik tegen mezelf gezegd: je cijfers definiëren je niet. En zo is het, jij bent je cijfers niet. Een tentamen is een momentopname, van één bepaald onderwerp. Je bent zoveel meer dan die ene onvoldoende, of die ene 6. Je bent een uniek, mooi mens, met kwaliteiten waar ze op school geen toetsen over kunnen geven. 

Mijn zelfwaardering is omhoog geschoten de laatste tijd. Natuurlijk heb ik soms nog wel eens een moment waarop ik denk: ‘ik had zoveel beter kunnen leren en presteren’, maar het streven naar verbetering is nu geen obsessie meer, maar een motivatie. Nu ben ik én trots op mezelf, én ben ik gemotiveerd om mijn best te doen en meer kennis op te doen. Ik voel niet meer de enorme druk om te presteren. Mijn gedachtes omzetten en realistisch denken heeft mij hier enorm bij geholpen!

Jaimie